Przepis na równowagę w asanie.


#Przepis na asanę: sthira i sukha.

Ãsana to pozycja. Słowo pochodzi z Sanskrytu i oznacza: być, pozostawać w określonej pozycji.

W asanie uczestniczą: ciało, oddech i umysł. W praktyce asana jogi dążymy do tego, aby je zjednoczyć.

Według Yoga Sūtra of Patañjali w asanie powinny być obecne: sthira i sukha. Patañjali nawiązywał do pozycji siedzących medytacyjnych, jednak wielu nauczycieli odnosi sthira i sukha do wszystkich asan.

Sthira oznacza zdolność do pozostawania w asanie w sposób stabilny oraz czujny. Odnosi się zarówno do ciała jak i umysłu.

Sukha oznacza zdolność do pozostawania w pozycji bez wysiłku.

Przepis na asanę to prawidłowo ułożone ciało, które jest jednocześnie stabilne i lekkie, utrzymywane w pozycji bez wysiłku, a umysł jest uważny i spokojny.

Niełatwa sprawa i często jest tak, że czegoś brakuje.

Kiedy w asanie ciało jest napięte i trudno utrzymać pozycję, umysł jest w pełni uważny. Pozycja wtedy jest bardzo czujna, ale daleka od odczuwania komfortu. Kiedy nie ma swobody w pozycji, wtedy nie ma sukha.

Z drugiej strony kiedy ciało ma łatwość pozostawania w pozycji bez wysiłku, wyzwaniem jest utrzymanie uważnego umysłu. Kiedy umysł jest nieobecny, wtedy brakuje sthira.

Elementem który scala asanę w jedno jest świadomy oddech. Pomaga utrzymać pozycję kiedy jest trudna na poziomie fizycznym, znaleźć komfort w dyskomforcie. Również utrzymanie świadomego oddechu pomaga zakotwiczyć uwagę umysłu w ciele, w teraz. Oddech jest pomostem jednoczącym ciało i umysł.

Jakość twojej asany to jak czujesz swój oddech, ciało i gdzie są twoje myśli. Mniej istotne jest jak asana wygląda z zewnątrz. Nie ważne jak bardzo potrafisz się wygiąć, ważniejsze co czujesz jak się wyginasz. Chodzi o to co jest niewidoczne. Istota jogi dzieje się wewnątrz.

***

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *