Harmonia w asanie. Sthira i sukha.
Ãsana to pozycja. Słowo pochodzi z Sanskrytu i oznacza: być, pozostawać w określonej pozycji.
W asanie uczestniczą: ciało, oddech i umysł. W praktyce jogi dążymy do harmonii pomiędzy tymi trzema elementami.
Według Yoga Sūtra of Patañjali w asanie powinny być obecne: sthira i sukha. Patañjali nawiązywał do pozycji siedzących medytacyjnych, jednak wielu nauczycieli odnosi sthira i sukha do wszystkich asan. Sthira oznacza zdolność do pozostawania w asanie w sposób stabilny oraz czujny. Odnosi się zarówno do ciała jak i umysłu.
Sukha oznacza zdolność do pozostawania w pozycji bez wysiłku.
Harmonia w asanie to równowaga pomiędzy sthira i sukha.
Harmonia w asanie to prawidłowo ułożone ciało, które jest jednocześnie stabilne i lekkie, utrzymywane w pozycji bez wysiłku, a umysł jest uważny i spokojny.
Kiedy w asanie ciało jest napięte i trudno utrzymać pozycję, umysł jest w pełni uważny. Pozycja wtedy jest bardzo czujna, ale daleka od odczuwania komfortu. Kiedy brakuje lekkości i swobody w pozycji, wtedy nie ma sukha.
Z drugiej strony kiedy ciało ma łatwość pozostawania w pozycji bez wysiłku, wyzwaniem jest utrzymanie uważnego umysłu. Kiedy umysł jest nieobecny, wtedy brakuje sthira.
Elementem, który scala asanę w jedno jest świadomy oddech. Pomaga utrzymać pozycję kiedy jest trudna na poziomie fizycznym, znaleźć komfort w dyskomforcie. Również świadome oddychanie pomaga zakotwiczyć uwagę umysłu w ciele, w teraz.
Oddech wprowadza harmonię i jest pomostem jednoczącym ciało i umysł oraz przenosi praktykę jogi na wyższy poziom.
Na jakość twojej asany wpływa to jak odczuwasz swój oddech, ciało i gdzie są twoje myśli. Mniej istotne jest jak asana wygląda z zewnątrz. Nie jest ważne jak bardzo głęboko potrafisz wejść w pozycję, ważne jest co czujesz w pozycji.
Chodzi o to co jest niewidoczne. Istota jogi dzieje się wewnątrz.
***